Logo
Het is nu 28 maart 2024, 21:52



Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
 Het kiezen van de juiste detector 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jul 2009, 17:22
Berichten: 7409
Woonplaats: langs de ijssel
Bericht Het kiezen van de juiste detector
Het kiezen van de juiste detector


De meest gestelde vraag op forums is toch wel “welke metaaldetector moet ik kiezen”
Of “welke is de beste metaaldetector”.
Nu zal je op forums zien als men deze vraag stelt,dat de meeste antwoorden hierop afkomstig zijn van detectoramateurs die zelf met een dergelijke detector zoeken of gezocht hebben.
Zonder dat men zijn antwoord motiveerd,of de achtergrond informatie weet van de vragende persoon.

Ook de veelbelovende advertentie’s op internet en bladen geven helaas een verkeerd getekende beeld voor de detectorkeuze.
Meestal zie je gouden munten en gouden sieraden bij een bepaald detectormerk staan.
en zal men snel geneigd zijn om te zeggen "dat wil ik ook vinden".
Met het gevolg dat men de verkeerde keuze heeft gemaakt en na een aantal maanden van teleustelling de detector in de wilgen hangt of op marktplaats eindigt.

Zie hier een stukje tekst van een dealer wat een vertekend beeld kan geven
De naam van de dealer is .i.v.m privacy weggelaten!

Milionair worden kan nog steeds , ga zoeken met de beroemde Garrett Ace 250 , en vind net als David Booth * *uit Scotland meer dan 1.6 miljoen pond door even een middag zoeken met de Garrett ace 250.
Deze zeer zeldzame gouden Keltische schatvondst van 4 gouden hals colliers is uniek in de wereld , en kan
volgens deskundigen minimaal 1.6 miljoen pond , maar ook wel 10 keer zoveel opbrengen 16 miljoen pond
als het op een veiling zou worden verkocht

Afbeelding

Het klinkt veelbelovend,en als starter zul je snel denken dat je juist alleen met die detector goud kan vinden.
Nou lariekoek, je kan er goud mee vinden,maar ook met andere merken en modelen kan je goud vinden.

Het is heel simpel,er is gewoonweg geen “beste detecor”
Elke detector heeft zijn pluspunten maar ook zijn minpunten.
En wat voor de één een top detector is,kan voor een ander een helse machiene zijn waar hij niks mee kan.

Maar wat moet ik dan kiezen zul je denken.
We kunnen je een heel eind op weg helpen om je een juiste keuze te laten maken.

Tweedehands of nieuw.

Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden om een detector aan te schaffen een hagel nieuwe detector of een gebruikte tweedehandse detector.

Aan beide kleven voor en nadelen aan

Nieuwe aanschaf

Voordeel:
    Garantie
    Geen gebruikerssporen
    Advies door dealer

Nadeel:
    Dure uitgave voor mensen met een lage budget
    Bevalt de hobby je niet krijg je maar 50 tot 75% van je aanschaf bij tweede hands verkoop

Tweede hands

Voordeel:
    Lage aanschafwaarde
    Bij verkoop krijg je meestal de zelfde prijs als bij aanschaf.

Nadeel:
    Gebruikerssporen
    Risico op gebreken is hoger (kabelbreuk,scheuren in de schotel)
    Geen garantie

De meeste dealers hebben vaak wel goede inruil detectors waar zelfs garantie op wordt gegeven. Zo heeft midholland.nl vaak mooi inruildetectors staan.

Het budget

Nu kun je natuurlijk naar de kijkschop rennen en daar een detector aanschaffen van 50 euro
Nou geloof mij,het enigste wat je ermee vindt zijn verdwaalde putdeksels,of een gedumpte koelkast.
Een detector waar je toch enige plezier van kunt hebben begint toch al gauw vanaf 100 euro.

Het budget is natuurlijk ook afhankelijk van het volgende:

ik zoek af en toe
    Als je het gewoon leuk vindt om af en toe te zoeken,en je wilt toch leuke dingen vinden.
    Deze detectors hebben meestal een lage leercurve,en simpele instellingen
    Kom je vaak in de prijsklasse van 100 - 250 euro.
Afbeelding

ik zoek regelmatig
    Wil je er regelmatig op uit om munten of voorwerpen te zoeken.
    Deze detectors hebben een gemiddelde leercurve,en extra instellingen
    Kun je denken aan een prijsklassen van 250 – 500 euro.
Afbeelding

ik zoek fanatiek
    Ben je uiteindelijk een echte fanaat met zoeken,en wil je vele opties op je detector
    Deze detectors hebben meestal een lange leercurve,en vaak veel mogelijkheden qua instellingen.
    Kun je denken aan een prijsklasse van 500 – 1500 euro.
Afbeelding

Wat wil ik zoeken

Nu zie ik je gelijk denken “munten en voorwerpen natuurlijk”.
Maar toch zit er verschil in.
Als je bijvoorbeeld geintresserd bent in militairia dan heb je weinig aan een tesoro tejon.
Niet dat dit wil natuurlijk,je zult echt wel iets vinden,maar de kans op militairia wordt met deze detector wat kleiner.

Dit heeft te maken met de frequentie waarmee de detector zoekt.
De ene detector zoekt met een 3 Khz frequentie en de ander weer met 18 Khz.
Er zijn zelfs detectors die zoeken met meerdere frequenties tegelijk.
Lage frequentie detectors zijn uitermate geschikt voor grote en diep gelegen voorwerpen.
Hoge frequentie detectors zijn uitermate geschikt voor kleine voorwerpjes.
En de middelfrequentie detectors zijn uitermate geschikt voor allround zoeken.

Hier een kleine richtlijn voor je met de Khz en soort detectie

18 Khz geschikt voor zeer kleine voorwerpjes van edelmetaal
3 Khz geschikt voor laag geleide voorwerpen denk maar eens aan ijzer
7 Khz geschikt voor allround detectie


Het wil natuurlijk niet zeggen dat je met een 3 Khz detector geen kleine voorwerpjes zal vinden.Je zult ze echt wel vinden.
Alleen de eigenschappen van het aantal Khz komen in bepaalde omstandigheden beter tot hun recht.


Waar wil ik zoeken

waar je wilt zoeken is tevens belangrijk voor de juiste detectorkeuze.Een landdetector is natuurlijk niet geschikt om voor in het water te zoeken.hoewel de meeste schotels wel waterdicht zijn.Is juist de kast niet waterdicht.

Dus wil je zoeken op
Akkers (18 Khz)
Recreatie ( 18 Khz)
Bossen (18 Khz en 3 Khz)
Waterzoeken (18 Khz)
Allround (7 Khz of multi frequentie)

Afbeelding



Grondsoort

Elk grondsoort heeft zijn unieke eigenschappen.
Niet elke detector is namelijk geschikt om op bepaalde grondsoort te zoeken.

Dus houdt rekening met:
    Kleigrond
    Zandgrond
    Zoute stranden
    Mineralisatie van de grond


Weet je niet welk soort grond er in jouw omgeving is?
Deze kun je terugvinden op google door te zoeken naar “bodemkaart nederland”

Digitaal of analoog

Er zijn tegenwoordig analoge detectors en digitale detectors te verkrijgen.of semi analoog

Analoge detectors geven alleen geluids signalen. En de optie’s zijn te wijzigen door draaiknoppen op de kast.

Digitale detectors kun je onderscheiden in semi-digitaal en volledig digitaal.

Semi-digitaal:
    Geluids Signalen
    visuele signalen op display
    Instellingen door midel van tiptoetsen en draaiknoppen

Volledig digitaal:
    Geluids Signalen
    visuele signalen op display
    Instellingen door middel van tiptoesten op display

Meestal zijn de digitale detectors uit gebreider dan de analoge detectors.

Jouw gezondheid

Wat heel belangrijk voor je is,is de balans van de detector.
Heb je zwakke schouders of polsen. Dan is het verstandig om echt meerdere detectors te hanteren om uiteindelijk de juiste balans te vinden.

Het gewicht van de detector is niet het allerbelangrijkste.
Je zult vast wel ergens gelezen hebben dat men juist een lichte detector aanraad omdat je zwakke armen of schouders hebt.

Maar ook met een lichte detector kan je zoekplezier aardig verknallen als de balans daarvan niet in orde is.

Balans wil niet meer zeggen dan dat het gewicht op de juiste manier verdeeld is over de detector als men deze hanteerd.
Als je een detector in je handen neemt mag de detector niet de neiging hebben om naar voren te hellen of naar achteren. Hij moet dus als het ware balanseren op je vingers.

Dus een zware detector van 2,3 Kg kan heel licht aanvoelen en met een goede balans kun je uren met deze zoeken.
Terwijl een detector van 1,5 kg met een verkeerde balans dan hou je het nog geen 3 uur vol.

Al met al blijft het een persoonlijke keuze natuurlijk.maar met het bovenstaande gegevens ben je in staat om de juiste richting te bepalen,welke detector bij jouw past.

Voor eventuele vragen over detectors verwijs ik je naar de rubrieken van wilhelm bos.
klik hier voor de verwijzing.

Veel succes :10

_________________
Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..


13 mei 2012, 07:14
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 1 bericht ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl